Informacje dla studentów i kandydatów z niepełnoprawnościami
Informacja dla kandydatów z niepełnosprawnościami
Wyzwania*/ jakie może napotkać student kierunku Weterynaria
na zajęciach prowadzonych w następujących formach:
| wykłady i seminaria | zajęcia laboratoryjne | zajęcia kliniczne | zajęcia terenowe | praktyki zawodowe |
Niepełnosprawność narządu słuchu |
| × utrudnienie kontaktu bezpośredniego z nauczycielem uniemożliwiające realizację efektów kształcenia; | × odczytywanie oraz interpretacja sygnałów werbalnych zwierząt;
× prowadzenie komunikacji werbalnej, (np. przeprowadzenie wywiadu z właścicielem pacjenta);
× uniemożliwia lub w znacznym stopniu utrudnia przeprowadzanie badań lekarskich (np. osłuchiwanie zwierząt); | × odczytywanie oraz interpretacja sygnałów werbalnych zwierząt;
× prowadzenie komunikacji werbalnej, (np. przeprowadzenie wywiadu z właścicielem pacjenta);
× uniemożliwia lub w znacznym stopniu utrudnia przeprowadzanie badań lekarskich (np. osłuchiwanie zwierząt); | × odczytywanie oraz interpretacja sygnałów werbalnych zwierząt;
× prowadzenie komunikacji werbalnej, (np. przeprowadzenie wywiadu z właścicielem pacjenta);
× uniemożliwia lub w znacznym stopniu utrudnia przeprowadzanie badań lekarskich (np. osłuchiwanie zwierząt); |
Niepełnosprawność narządu mowy | × może prowadzić do problemów z wygłoszeniem prezentacji na seminariach; × może uniemożliwić odpowiedzi na pytania zadawane przez prowadzącego zajęcia lub współsłuchaczy; | × utrudnienie kontaktu bezpośredniego z nauczycielem uniemożliwiające realizację efektów kształcenia; × może uniemożliwić odpowiedzi na pytania zadawane przez prowadzącego zajęcia lub współsłuchaczy; | × utrudnienie kontaktu bezpośredniego z nauczycielem uniemożliwiające realizację efektów kształcenia;
× utrudnienia w prowadzeniu komunikacji werbalnej z prowadzącym zajęcia lub właścicielem pacjenta (w tym np. przeprowadzenie wywiadu z właścicielem pacjenta, informowanie o wynikach badań, diagnozie, leczeniu, zaleceniach;
| × utrudnienie kontaktu bezpośredniego z nauczycielem uniemożliwiające realizację efektów kształcenia;
× utrudnienia w prowadzeniu komunikacji werbalnej z prowadzącym zajęcia lub właścicielem pacjenta (w tym np. przeprowadzenie wywiadu z właścicielem pacjenta, informowanie o wynikach badań, diagnozie, leczeniu, zaleceniach;
| × utrudnienie kontaktu bezpośredniego z nauczycielem uniemożliwiające realizację efektów kształcenia;
× utrudnienia w prowadzeniu komunikacji werbalnej z prowadzącym zajęcia lub właścicielem pacjenta (w tym np. przeprowadzenie wywiadu z właścicielem pacjenta, informowanie o wynikach badań, diagnozie, leczeniu, zaleceniach;
; |
Niepełnosprawność narządu wzroku |
| × zaburzenia w zakresie rozróżniania barw, koordynacji wzrokowo-ruchowej, interpretacji kształtów;
× trudności w odczytaniu wyników pomiarów, interpretacji obrazu mikroskopowego i makroskopowego, pracy laboratoryjnej;
| × zaburzenia w zakresie rozróżniania barw, koordynacji wzrokowo-ruchowej, interpretacji kształtów;
× trudności w odczytaniu wyników pomiarów, interpretacji obrazu mikroskopowego i makroskopowego, utrudnienie rozpoznania, problem z odczytaniem sygnałów niewerbalnych zwierząt, utrudniona lub opóźniona reakcja na zachowania zwierząt, problem z przeprowadzeniem badania klinicznego i identyfikacją zmian patologicznych (np. na powłokach ciała); | × zaburzenia w zakresie rozróżniania barw, koordynacji wzrokowo-ruchowej;
× trudności w odczytaniu wyników pomiarów, interpretacji obrazu mikroskopowego i makroskopowego, utrudnienie rozpoznania, problem z odczytaniem sygnałów niewerbalnych zwierząt, utrudniona lub opóźniona reakcja na zachowania zwierząt, problem z przeprowadzeniem badania klinicznego i identyfikacją zmian patologicznych (np. na powłokach ciała); | × zaburzenia w zakresie rozróżniania barw, koordynacji wzrokowo-ruchowej;
× trudności w odczytaniu wyników pomiarów, interpretacji obrazu mikroskopowego i makroskopowego, pracy laboratoryjnej, utrudnienie rozpoznania, problem z odczytaniem sygnałów niewerbalnych zwierząt, utrudniona lub opóźniona reakcja na zachowania zwierząt, problem z przeprowadzeniem badania klinicznego i identyfikacją zmian patologicznych (np. na powłokach ciała); |
Inne rodzaje niepełnosprawności |
| × poważnym ograniczeniem są zaburzenia zmysłu węchu, dotyku oraz równowagi; × niezbędna jest właściwa sprawność kończyn górnych, zręczność dłoni i palców; × możliwe jest studiowanie osób z niewielką dysfunkcją kończyn dolnych, która nie wyklucza stania i chodzenia; | × poważnym ograniczeniem są zaburzenia zmysłu węchu, dotyku oraz równowagi; × poważnym ograniczeniem może być nadwrażliwość na światło oraz dźwięki przy pracy ze zwierzętami; × niezbędna jest właściwa sprawność kończyn górnych, zręczność dłoni i palców; × możliwe jest studiowanie osób z niewielką dysfunkcją kończyn dolnych, która nie wyklucza stania i chodzenia; | × poważnym ograniczeniem są zaburzenia zmysłu węchu, dotyku oraz równowagi; × poważnym ograniczeniem może być nadwrażliwość na światło oraz dźwięki przy pracy ze zwierzętami; × niezbędna jest właściwa sprawność kończyn górnych, zręczność dłoni i palców; × możliwe jest studiowanie osób z niewielką dysfunkcją kończyn dolnych, która nie wyklucza stania i chodzenia; | × poważnym ograniczeniem są zaburzenia zmysłu węchu, dotyku oraz równowagi; × poważnym ograniczeniem może być nadwrażliwość na światło oraz dźwięki przy pracy ze zwierzętami; × niezbędna jest właściwa sprawność kończyn górnych, zręczność dłoni i palców; × możliwe jest studiowanie osób z niewielką dysfunkcją kończyn dolnych, która nie wyklucza stania i chodzenia; |
*/Skala możliwych „wyzwań” zależy od stopnia niepełnosprawności studenta oraz zaawansowania jego rehabilitacji
Uwagi: Lekarz weterynarii powinien być miłośnikiem zwierząt i posiadać właściwe podejście do właściciela zwierzęcia oraz pacjenta weterynaryjnego. Zawód lekarza weterynarii wymaga zdolności szybkiego, logicznego myślenia, precyzji ruchowej, spostrzegawczości, umiejętności szybkiego reagowania i podejmowania decyzji, opanowania, umiejętności pracy pod presją czasu i krytyki (często niemerytorycznej), odporności psychicznej i równowagi emocjonalnej oraz wytrzymałości fizycznej. Lekarz weterynarii powinien mieć wyobraźnię i podzielność uwagi, a także być odważny, odpowiedzialny i rozważny. Lekarz weterynarii powinien mieć wysoko rozwinięte kompetencje społeczne, gdyż jego praca opiera się głównie na kontakcie i współpracy z właścicielami pacjentów, w każdych warunkach. Poważnym ograniczeniem mogą być trudności związane z komunikacją społeczną oraz rozchwianie/brak stabilności emocjonalnej. W laboratoriach i na zajęciach klinicznych obligatoryjna jest praca w grupach, a także współpraca z właścicielami zwierząt.
W czasie studiów na kierunku Medycyna Weterynaryjna możliwe jest narażenie na ostre i nieprzyjemne zapachy, mocne światło, hałas, pracę w trudnych warunkach atmosferycznych. W laboratoriach, gabinetach, na seminariach mogą być obecne urządzenia, które generują różne dźwięki informacyjne oraz tła. Studiowaniu towarzyszy często stres „nauki pod presją czasu” związany z dużą liczbą zaliczeń w krótkim czasie oraz z surowymi ocenami.
Ewentualne pytania należy kierować do:
dr Kai Urbańskiej, Koordynator ds. Studentów z niepełnosprawnościami, nr tel.: 22 59 36 219; adres e-mail: kaja_urbanska@sggw.edu.pl
dr hab. Joanny Pławińskiej-Czarnak, Koordynator ds. Studentów z ASD, nr tel.: 22 59 36 076; adres e-mail: koordynator_asd@sggw.edu.pl
STUDENCI Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI ORAZ KANDYDACI Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI
OPIS DOSTĘPNOŚCI ARCHITEKTONICZNEJ
Budynek nr 24, Wydział Medycyny Weterynaryjnej ul. Nowoursynowska 159
02-776 Warszawa
- dojście do budynku posiada podjazd dla osób z niepełnosprawnościami. Chodniki wokół budynków równe z miejscowymi obniżeniami krawężników ułatwiające poruszanie się na wózkach. Drzwi wejściowe (W3 i W4 – podjazd dla wózków) do budynku nie są dostosowane dla osób niepełnosprawnych (otwierane ręcznie),
- jedno miejsce parkingowe przeznaczone dla osób z niepełnosprawnościami. Z parkingu dostęp do budynku, z dwóch stron wraz z obniżonym progiem krawężnika, oraz jeden podjazd od strony budynku nr 23 (W4),
- w budynku, na parterze, jest portiernia/monitoring, gdzie można znaleźć osobę, która udzieli informacji oraz dodatkowej pomocy,
- przy wejściu (W3) po lewej i prawej stronie znajdują się szafki dla studentów,
- aule wyposażone są w pętlę indukcyjną,
- można skorzystać z: wózka inwalidzkiego, kuli, balkonika czterokołowego,
- toaleta dla osób z niepełnosprawnościami jest na parterze,
- szerokie korytarze, brak przewężeń i progów w budynku,
- winda dla osób z niepełnosprawnościami na wprost wejścia W3,
- można przyjść z psem asystującym lub psem przewodnikiem. Wymagane są: certyfikat psa asystującego oraz zaświadczeniu o szczepieniu.
Budynek nr 22, Klinika Małych Zwierząt ul. Nowoursynowska 159 C 02-776 Warszawa
- Parking (od strony W2) jedno miejsce przeznaczone dla osób z niepełnosprawnościami. Niezbędne zabranie karty parkingowej i umieszczenie jej za szybą,
- z parkingu dostęp do budynku (od strony W2) z dwóch stron, obniżony próg krawężnika, dwa podjazdy,
- dojścia do budynku posiadają w sumie cztery podjazdy dla osób z niepełnosprawnościami (2 przy wejściu W1 oraz 2 przy wejściu W2,
- drzwi wejściowe nie są dostosowane dla osób z niepełnosprawnościami (otwierane ręcznie z wiatrołapem), jedno wejście wyposażone w automatyczne otwierane drzwi poprzez fotokomórkę (wyłączone z użytkowania W1),
- korytarze szerokie, brak przewężeń i progów w budynku,
- brak dyżurki, przy wejściu W2 znajduje się szatnia bezobsługowa oraz szafki na plecaki w korytarzu po lewej stronie. Na poziomie przyziemia znajduje się monitoring, gdzie można znaleźć osobę, która udzieli informacji oraz dodatkowej pomocy,
- dwie windy osobowe dostosowane dla osób z niepełnosprawnościami (W1 i W2),
- aula wyposażona w pętlę indukcyjną,
- w budynku dostępne są: wózek inwalidzki, kule, balkonik czterokołowy,
- na każdej z trzech kondygnacji (na prawo od windy) toaleta dla osób z niepełnosprawnościami,
- można przyjść z psem asystującym lub psem przewodnikiem. Wymagane są: certyfikat psa asystującego oraz zaświadczeniu o szczepieniu.
Budynek nr 23 Wydział Medycyny Weterynaryjnej, Wydział Hodowli, BioInżynierii i Ochrony Zwierząt, Centrum Analityczne
ul. Ciszewskiego 8 02-786 Warszawa
- dwa miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami po prawej stronie parkingu, oraz jedno miejsce parkingowe od strony Basenu. Z parkingu dostęp do budynku z dwóch stron budynku (W6 – Główne od strony ulicy Ciszewskiego , W5 po drugiej stronie budynku vis a vis 24) wraz z obniżonym progiem krawężnika. Dwa podjazdy od strony ul. Ciszewskiego (W6),
- drzwi wejściowe do budynku przy windach są dostosowane dla osób z niepełnosprawnościami (otwierane automatycznie i łatwe w obsłudze)
- schody na klatkach schodowych posiadają odpowiednie oznaczenia krawędzi. Chodniki są równe, nie posiadają miejscowego obniżenia krawężników,
- szerokie korytarze, brak przewężeń i progów w budynku,
- dwie windy osobowe dostosowane dla osób niepełnosprawnych (W5 i W6),
- aule wyposażone w pętlę indukcyjną,
- w budynku dostępne są: wózka inwalidzkiego, kuli, balkonika czterokołowego.
- w budynku nie ma dyżurki, przy wejściu na poziom przyziemia znajduje się szatnia bezobsługowa z dwóch stron budynku (W5 i W6). Na poziomie przyziemia znajduje się monitoring gdzie można znaleźć osobę mogącą udzielić informacji oraz dodatkowej pomocy,
- w budynku jest toaleta dostępna dla osób z niepełnosprawnością,
- na każdej kondygnacji znajduje się toaleta dla niepełnosprawnych. Na każdej kondygnacji na prawo od windy,
- można przyjść z psem asystującym lub psem przewodnikiem. Wymagane są: certyfikat psa asystującego oraz zaświadczeniu o szczepieniu.
KANDYDACI Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI
Informacja o możliwych wyzwaniach* dla studentów z niepełnosprawnościami na kierunku WETERYNARIA na zajęciach prowadzonych w następujących formach:
KONTAKT DO KOORDYNATORÓW:
Koordynator ds. Studentów z niepełnosprawnościami:
dr Kaja Urbańska
tel.: 22 59 36 219; e-mail: kaja_urbanska@sggw.edu.pl
Koordynator ds. Studentów z ASD:
dr hab. Joanna Pławińska – Czarnak
tel.: 22 59 36 076; e-mail: koordynator_asd@sggw.edu.pl
Dodatkowe informacje dla Studentów z niepełnosprawnościami oraz Kandydatów z niepełnosprawnościami dostępne są na stronie internetowej:
https://www.sggw.edu.pl/strona-glowna/informacje-praktyczne/osoby-z-niepelnosprawnosciami/